Zampell A/S
For industrivirksomheden Zampell A/S går digitalisering og effektivisering hånd i hånd. Den ene er en forudsætning for den anden – og omvendt. For at optimere arbejdsgange og sikre en højere grad af præcision og produktivitet, har Zampell implementeret en række digitale løsninger. Disse initiativer – udviklet i samarbejde med IT-alliancen Azend – vil transformere virksomheden og forbedre både interne processer og kundeservicen.
Overgangen fra papir, mapper og analog metoder til digitalisering, har været en vigtig strategisk beslutning. Førhen har virksomheden arbejdet med papirbaserede systemer, såsom ringmapper i montørernes biler, skemaer til registrering af arbejdstider med mere, som alle sammen har været tidskrævende at opdatere og vedligeholde.
Digitaliseringen hos Zampell har, indtil nu, kastet implementeringen af en Proløn-tid app til tidsregistrering af sig, som blev lanceret ved årsskiftet 2023/2024. Denne har erstattet alle manuelle papirløsninger som førhen har kostet uhensigtsmæssigt meget tid på kontoret. Den har ikke blot forbedret effektiviteten, men også sikret overholdelse af den nye arbejdstidsregistreringslov, som træder i kraft pr. 1. juli 2024.
Men samarbejdet mellem Zampell og Azend stopper ikke her. I denne case kan du dykke ned i samarbejdet mellem de to virksomheder, som har stået på siden 2019.
Skræddersyede IT-løsninger baner vejen for fremtiden
Samarbejdet med Azend har været afgørende for Zampell’s digitale transformation, og det er ikke helt tilfældigt, at det er Azend der er blevet samarbejdspartneren. Direktør i Zampell Danmark, Tina Stendal Svendsen, fortæller ”Kemien har jo altid været god, og vi ville gerne have en samarbejdspartner som netop kunne hjælpe os videre med vores udvikling”.
For Zampell har især forståelse været essentiel for samarbejdet. Tina Stendal Svendsen fremhæver, hvordan Azend’s support og forståelse for virksomhedens behov og visioner, har gjort det muligt at udvikle skræddersyede løsninger, der understøtter virksomhedens daglige drift.
En væsentlig del af denne transformation er flytningen af virksomhedens ERP-system fra Dynamics NAV til Business Central, som var nødvendigt for at kunne effektivisere arbejdsgangene yderligere. Med Business Central – som ERP-system – er forventningen, at Zampell vil blive mere fleksible og effektive i deres processer. ”Vi går over i Business Central lige om lidt,” fortæller Tina Stendal Svendsen. ”Vi har været tvunget til at komme videre, da vi har oplevet at være ’låste’ i den løsning vi har nu, som indeholder mange specialløsninger.” Dog kan det være svært at finde det ideelle tidspunkt til at lave så stor en omstrukturering i en travl hverdag. Sommeren er virksomhedens absolutte højsæson, men alle medarbejdere ser frem mod skiftet med oprejst pande. ”Det er lidt et presset tidspunkt vi går live, da det er vores absolutte højsæson lige nu. Men vi er fortrøstningsfulde og har projektledere der er klar til at gå i gang.” fortæller Tina Stendal Svendsen.
En samlet IT-strategi
Samarbejdet med Azend har ikke kun stor betydning for Zampell’s digitale omstilling, men også for implementeringen af en samlet, effektiv IT-strategi. Med en samlet IT-strategi leveret af Azend har Zampell sikret, at deres IT-systemer fungerer optimalt og understøtter virksomhedens vækst og effektivitet. Igennem årerne har virksomheden fundet stor værdi i at have alle dens IT-behov dækket af én pålidelig partner, og direktør Tina Stendal Svendsen udtrykker især stor tilfredshed med support-afdelingen hos Azend: ”Azend er gode til at skabe en følelse af, at de ved hvem man er med det samme, man ringer.”
I den samlede IT-strategi indgår også en supportaftale på hardware. En aftale som skaber tryghed for virksomhedens IT-brugere samtidig med at den danner grundlag for den relationsdannelse som Azend hver dag stræber efter at oparbejde med kunderne. ”Det kan godt være en hård grænse at skulle over, det her med at ringe til en IT-supporter. Men når man først har erfaret, at man ikke skal forklare, hvem man er, men at supporterne kan huske én, så er der ingen problemer overhovedet”, forklarer Tina Stendal Svendsen.
En tryg IT-alliance
Relationen mellem de to virksomheder har sikret, at Zampell føler sig trygge i, at de får præcis de løsninger, virksomheden har brug for. ”Vi oplever tryghed i, at vi bliver hjulpet, når vi står med en udfordring – uanset om det er IT, fysiske elementer eller ERP,” fortæller Tina Stendal Svendsen og fortsætter, ”Det hjælper enormt meget, at vi ved, at vi ikke bare ringer til en help-desk. Her får vi respons med det samme og tingene bliver fikset hurtigt derefter”. En relation som gør det muligt for Zampell at fokusere på virksomhedens kerneforretning uden bekymringer om deres IT-infrastruktur.
Den gode relation mellem Zampell og Azend kommer også til udtryk i parternes måde at samarbejde på. Alle idéer bliver modtaget, drøftet og udformet til konkrete strategier som passer ind i Zampells daglige drift og langsigtede mål. Hertil fortæller Tina Stendal Svendsen ”Vi ville gerne have en samarbejdspartner, som kan hjælpe os videre med vores udvikling. Vi har nogle idéer, men vi ville gerne have en partner, som kan hjælpe os med at sige ’Skal vi ikke gå denne vej?’. Vi er jo ikke IT-eksperter, vi vil bare gerne udvikle og drifte vores forretning på bedste vis”.
Innovativ app forbedrer arbejdsmiljøet og sikkerheden
Det tætte samarbejde mellem Zampell og Azend har også resulteret i udviklingen af en app til arbejdsmiljøregistreringer, der gik live sidste år. Denne app har revolutioneret måden, hvorpå arbejdsmiljømæssige forhold registreres og håndteres i virksomheden. Med appen er det blevet muligt for medarbejderne at indberette sikkerhedsforhold, risici og arbejdsmiljørelaterede hændelser direkte fra deres mobile enheder on-site, fremfor at benytte analoge metoder. Appen gør det muligt for Zampell at få et realtidsoverblik over arbejdsmiljøet og sikre, at potentielle problemer adresseres hurtigt og effektivt.
Appen er et eksempel på, hvordan digitalisering kan forbedre arbejdsforholdene og øge effektiviteten og sikkerheden i virksomheden. ”Når montørerne kommer ud på pladsen, skal de lave en risikovurdering, hvor de gennemgår nogle vurderinger af det arbejde de skal udføre, så de har de rette forholdsregler og værnemidler”, forklarer Tina Stendal Svendsen. Hun tilføjer desuden: ”I denne app har vi også lagt et bibliotek med adgang til arbejdsrelaterede materialer, såsom tekniske og sikkerhedsmæssige materialer”. Fordelen ved at inddrage dette bibliotek i appen er, at disse materialer, som hidtil har været tilgængelige i papirformater i montørernes biler, har været vanskelige at holde opdaterede. Men med appen kan man sikre korrekte og rettidige opdateringer af vigtige processer og information.
Appen er blevet skabt i et samarbejde mellem Zampell, Azend og en underleverandør. Underleverandøren har udviklet appen mens Azend har stået for projektledelsen. Igennem et tæt samarbejde med Zampell, har Azend formidlet behovsforståelsen og oversat dette til udvikling som underleverandøren har kunnet arbejde ud fra.
En fremtidssikret digital transformation
Zampell A/S har taget betydelige skridt mod digitalisering og effektivisering af deres arbejdsprocesser, hvor ambitionen er en mere produktiv og præcis virksomhed. Implementeringen af digitale løsninger, såsom Proløn-tid appen, har allerede vist sig at være en succes ved at erstatte tidskrævende papirbaserede systemer og sikre overholdelse af nye lovkrav der træder i kraft i juli 2024.
Med en skræddersyet IT-strategi der fokuserer på digitalisering og effektivisering af driften i tæt samarbejde med Azend, har Zampell også sikret en smidig overgang til et nyt ERP-system i Business Central i sommeren 2024. En overgang som vil forbedre virksomhedens fleksibilitet og sikre effektivitet, selv i travle perioder.
Denne fælles indsats mellem Zampell og Azend har skabt et solidt fundament for fremtidig vækst og innovation. Ved at investere i moderne IT-løsninger og en samlet IT-strategi, har Zampell positioneret sig stærkt til at møde fremtidens udfordringer og muligheder.
Zampells rejse fra papir til digitalisering viser, hvordan strategiske IT-investeringer kan transformere en virksomheds drift, skabe værdi og sikre en konkurrencedygtig position på markedet. Zampell og Azend har sammen skabt en succesfuld model for, hvordan et tæt samarbejde, og en klar digital strategi, kan drive vækst og effektivitet i industrien.
Mød Zampell A/S
Zampell A/S er en international virksomhed med hovedkontor i USA, der servicerer forsyningssektoren og industrien med ildfaste løsninger, herunder forbrændingsanlæg, kraftvarmeværker og krematorier.
Men selvom Zampell A/S er en stor international virksomhed, handler denne kundecase om den danske afdeling og dennes IT-setup.
I Danmark opererer virksomheden fra to lokationer: Sdr. Omme i Midtjylland og Næstved på Sydsjælland, hvorfra virksomheden beskæftiger ca. 65 medarbejdere.
Det danske Zampell A/S blev etableret i 2014 gennem en fusion af Schmidt & Danielsen A/S i Sdr. Omme og Refcon A/S i Næstved – to selskaber der hver havde over to generationers erfaringer i markedet, som har skabt et samlet team af projektledere og montører, der arbejder landsdækkende for at levere holdbare løsninger.
Du kan læse mere om Zampell A/S på deres hjemmeside, ved at klikke her.